Len – w małym nasionku duża siła

Dlaczego len?

Trudno znaleźć inny dodatek do posiłków mający tak duże walory prozdrowotne i tak szerokie spektrum zastosowania jak siemię lniane. Siemię lniane zawiera lignany, kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik, wysokowartościowe łatwo przyswajalne białko, a także substancje śluzowe. Nasiona lnu są bogatym źródłem witaminy B1, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, cynku oraz wapnia.

Siemię lniane

dodane do pieczywa istotnie zwiększa jego walory dietetyczne, natomiast zmielone doskonale nadaje się do jogurtów naturalnych, sałatek, musli. Przy obecnym – mądrym i jednocześnie modnym podejściu do żywienia jest wręcz nieodzownym składnikiem.

Siemię lniane

jest niezwykle uniwersalnym naturalnym lekiem. Należy je stosować wewnętrznie przy zapaleniu żołądka i dwunastnicy, uszkodzeniach błony śluzowej, refluksie, nadkwasocie czy chorobie wrzodowej. Zewnętrzne zastosowanie ma miejsce przy owrzodzeniach, oparzeniach, odleżynach i różnych schorzeniach dermatologicznych. W wielu publikacjach o zdrowiu siemię lniane jest określane jako antidotum na różne choroby nowotworowe.

 

Nasiona lnu

znalazły kapitalne zastosowanie w produkcji oleju lnianego. Zawarte w tych nasionkach kwasy tłuszczowe, szczególnie kwas α-linolenowy predestynują siemię lniane jako surowiec do produkcji wyjątkowego oleju, określanego jako „złoto wśród olejów”. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oleju lnianym usuwają z organizmu nadmiar „złego cholesterolu”, a jednocześnie podnoszą poziom tzw. „dobrego choleterolu”. Dodatkowo wpływają na rozszerzanie naczyń wieńcowych i zwiększenie siły skurczu mięśnia sercowego, czym zmniejszają ryzyko nadciśnienia, miażdżycy oraz chorób serca. Co może poniektórych dziwić, ale olej ten pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami!

Wspomniany wyżej kwas α-linolenowy jest podstawowym źródłem kwasu DHA, będącego bardzo ważnym składnikiem mózgu. Niski poziom DHA związany jest ze zmianami nastroju, utratą pamięci, problemami ze wzrokiem i występowaniem schorzeń neurologicznych. Regularne spożywanie oleju lnianego pomaga w leczeniu schorzeń mózgu, łagodzi przebieg choroby Alzheimera i Parkinsona oraz skutecznie przeciwdziała drętwieniu i mrowieniu kończyn.

 

Ale to nie wszystko…

Spożywanie oleju lnianego wpływa również pozytywnie na kondycję naszej skóry, nawilża ją, odżywia i sprawia, że jest jędrna i elastyczna. Zawarte w nim kwasy Omega-3 w pewnym stopniu aktywują naturalną ochronę skóry przed promieniowaniem UV i zapobiegają oparzeniom słonecznym. Nasza skóra po prostu młodnieje.

BioNetPictures prezentuje "Opowieść o psie, który wie co dobre" cz1

CZY WIESZ, ŻE...

Spożywając siemię lniane możesz schudnąć. To nie żart. Dzięki dużej zawartości błonnika siemię wspomaga naturalną pracę jelit oraz przyspiesza przemianę materii, jednocześnie dając poczucie sytości. A to z kolei pozwala na niesięganie co chwilę do wiaderka z chipsami:) - I tutaj można popełnić gafę, odżegnując się od chipsów! Bo chipsy można robić także z lnu! Według przepisu na 100 ml wody przypada 1 łyżeczka mielonego siemienia i 3 łyżeczki niezmielonych nasionek lnu. Teraz wystarczy wszystko wymieszać, rozsmarować na papierze do pieczenia w wymyślnym kształcie i upiec. Podobno:) pycha!

BioNetPictures prezentuje cz. 2 "Opowieść o psie, który wie co dobre "

CZY WIESZ, ŻE...

Stosując w diecie len w różnej postaci pomagamy również włosom, które stają się mocniejsze i grubsze. Podobnie rzecz ma się z paznokciami, które przestają się łamać, a przyjmują zdrowy wygląd. - Siemię lniane doskonale nadaje się jako dodatek do pieczonego chleba czy ciasteczek zbożowych, a dla wegan jest czarodziejem, dzięki któremu osoby na tej diecie mogą zajadać się ciasteczkami – siemię lniane zastępuje jajka, ponieważ świetnie wiąże ciasto!

CZY WIESZ, ŻE...

Cały skarb siemienia lnianego można zaprzepaścić, korzystając z produktu zmielonego. Mielone siemię szybko utlenia się i jełczeje. Zatem mielmy małe porcje, najlepiej tuż przed spożyciem.